La valoració de les activitats humanes en la globalitat del
seu missatge serà veritat si el barem mesurador és la vida. L’esport, en el
tema que ens ocupa, l’handbol, com activitat humana gaudeix i pateix dels
condicionants físics i psíquics, per què esdevingui una vivència integradora en
el conjunt de moments de l’existènciaa. Les vivències, quan són reals, són
fruit de la voluntat i la intel·ligència amb una base creativa passional. I són
les emocions en el seu grau de passió que aporten aquella sensació de felicitat
que fa sentir l’orgull de viure. I és precisament aquest orgull la base de la
creativitat poètica. I l’ésser humà en la seva essència és fonamentalment
creatiu i la paraula poesia, en la seva etimologia, aporta el sentit d’acció
creativa. No és cap exageració afirmar que el poema més valuós del poeta és la
seva vida que contemplada des de l’angle de la convivència és la imatge que
causa a la mirada de l’altre. I aquesta imatge també la donen les
col·lectivitats com pot ser una entitat esportiva. I des de la meva mirada, el
BM Granollers em regala una imatge esportiva que troba en la poesia la seva
projecció de l’ahir, de l’avui i de l’esperança del demà. Òbviament que
l’esport no té els seus objectius en la literatura, però sí que els té en la
formació de la persona i per aquesta raó camina de la mà amb altres activitats
cresatives de l’ésser humà. I com no pot ser d’altra manera la realitat de la
imatge dependrà de la qualitat de l’esportista com a persona i com a jugador. I
la imatge poètica será fruit de la pràctica de valors del seu esport. Les
pinzellades seran els seus moviments en la pista, la seva qualitat a l’hora
d’exercitar-los, la imatge que dongui amb els resultats que se’n derivin i la
qualitat humana del jugador des de la capacitat de lluita, passant pel
companyerisme i la solidaritat, l’entusiasme en la lluita i la intel·ligència
en el desevolupament del partit.
La valoració dependrà de la capacitat de
despertar l’emotivitat de l’espectador, que es pot comparar amb l’emotivitat
del lector, amant de la poesia, que llegeix un poema que l’entusiasme. La
sensació física i psíquica d’entusiasme que viu l’ésser humà és la mateixa que
pot desvetllar un partit, un poema, una pintura o una encaixada de mans. I enguany
la contemplació de la imjatge del BM Granollers, creada per tots els equips de
l’entitat, pel seu joc i els seus resultats i la seva presència en el món de
l’esport, és un desvetllador d’emocions i de joia al ser esport de la meva
ciutat, comarca i país, Catalunya. El gran trofeu del BM Granollers és la seva
història i la creació d’una imatge esportiva creativa.
L’esport en la vida d’aquest avi és cultura i art amb una filosofía i pedagogía pròpia. I l’estima perquè és configurador social i definidor de paísos. L’esport català ho palesa a bastament. No ha fet esport, aquest avi, però l’ha viscut intensament. Ho explicarà també en aquesta bloc que dedicarà a l’esport català.
diumenge, 21 de maig del 2017
dilluns, 8 de maig del 2017
El PP contra el F.C.Barcelona
No sóc soci del Barça, ni de l’Espanyol però en els dos clubs
catalans s’hi llegeix, encara que amb diferents llenguatges, un missatge de
país. Trobo decepcionant que un partit polític no sigui capaç de llegir, ni
d’entendre el curs de la història. El futbol, gràcies a les diferències, també
és un configurador històric. I malgrat m’és difícil, encara, entendre la
orientació globalitzada d’aquest esport, intueixo en ell que la globalització
és el procès de futur. Referent al FC Barcelona, com en altres equips, m’és
difícil acceptar la possibilitat de jugar una competició estatal pràcticament
sense jugadors de l’estat. És un procès llarg, no fàcil, però és orientatiu de
com una societat, respectant les diferències, obre els braços a tothom sense
limitacions d’orígen, raça i tendències ideològiques. La globalització que en
l’actualitat practica el futbol equival al procès històric de progrès? El
missatge de tots som germans en l’espai on vivim i treballem independentment
del propi orígen és la traducció evangélica que tots som fills de Déu. En
aquesta tendéncia, política, religió i cultura es donen la mà. I és curiós que
un dels màxims factors sigui un esport, en aquest cas el futbol, encara que
d’altres com el bàsquet, l’handbol, l’hoquei, el waterpolo, per exemple,
segueixen a una distància raonable la mateixa tendència. Però en l’exercici de
la globalització cada club de l’esport en questió no renuncia a la seva
identitat. Una aportació més de la importància de les diferències per valorar
la qualitat de la globalització. I al PP no li agrada la defensa de la
diferència al proptestar contra el FC Barcelona perquè dóna suport al procès de
Catalunya cap a la independència. Un veritable incomprensió de la filosofia de
la globalització i, a la vegada, una incapacitat d’entendre la història i el
seu curs. El FC Barcdelona, independentment de l’us de la seva força econòmica
que es fonamenta en la credibilitat que desperta, des de els principis de la
seva història l’ADN sempre ha estat cent per cent català. I el seu primer
president i fundador fou processat i desterrat per aquesta defensa. La trajectòria
del Barça, en aquest sentit, és una demostració que, malgrat les manipulacions
patides i que pateix, és una icona mundial de la identitat del poble català. I
és vergonyós i antidemocràtic que un partit polític espanyol, en el que hi
militen catalans, siguin precisament els catalans els que s’avergonyeixen de la
identitat catalana independentista de més de dos milions de catalans. Una
aberració democràtica que la història borrarà del mapa. El CF Barcelona amb un
president víctima de l’odi contra
Catalunya, amb situacions difícils de subsistència desprès de la guerra, amb
presidents que han mirat més el futbol que el país, no ha deixat mai de ser un
club esportiu d’esperit català. Quan les circumstàncies han estat adverses la
natura i la història han tingut cura de la seva conttinuitat i supervivència. I
el poble ha estat la salvaguarda de la seva identitat. La seva imatge mundial,
malgrat taques que no ens agradin, és un missatge que cal tenir en compte
perquè és un exemple de globalització. I la globalització sense diferències és
impossible.
I és precisament aquesta filosofia la que porta a criticar la
signatura del FC Barcelona del dret a un referéndum del poble català per
decidir el seu futur. Amb el FC Barcelona, el futur de la convivència universal
és la globalitat creada per estats independents i lliures, i Catalunya ha de
ser un estat exemplar en el procès de la història. Catalunya té en l’esport un
defensor capdal dels seus drets. No debades més del vuitanta per cent dels seus
habitans actuals practiquen algun esport. La cultura i el treball són els esports que armen la voluntat dels catalans.
dilluns, 24 d’abril del 2017
Partits de futbol amb missatge
Amb el panorama futbolístic de Divisió d’Honor en les
darreries d’una de les lligues més importants del món, el darrer partit Reial
Madrid-FC Barcelona (2-3) guanyat en temps afegit pels visitants i en la Diada
per a Catalunya de la rosa i el llibre, ha esdevingut, possiblement per la
sort, una lliçó magistral per a tothom. La primera part de la lliçó es basa en
el procès futbolístic a partir del primer partit de lliga per arribar a la
classificació abans partit. Al Barça per tenir opcions a la victòria final no
podía ni empatar, ni perdre, havia de guanyar. El Madrid empatant o guanyant
tenia el camí lliure. Però el resultat d’ahir deixà les opcions dels dos equips
gairebé en igualtat d’oportunitats, amb la condició que tant l’un com l’altre
han de guanyar tots esl partits que els hi resten. De quina banda caurà la
sort? Per què cal contar-hi. Una circumstància, el Barça va guanyar en temps de
descompte i el Madrid i té la mà trencada en aquesta condició. La sort
esdevindrà l’àrbitre en la jugada final. Com? Valorant el partit d’ahir, els
arbitratges seran força decissius en tots els partits que resten de tots els
equips en competició. El dau de la sort pot caure en el partit menys imaginat.
Pel que he vist i he llegit l’arbitratge d’ahir no estava a l’alçada del
partit. Es diu molt sovint que el futbol és (era) un esport d’homes,
justificant la violència.
I en el partit en questió n’hi va haver i no gaire
ben resolta. Serà la violència la mà del dau de la sort? Podria ser. De quin
partit? Possiblement d’un dels de la darrera jornada. Però de mans del dau de
la sort n’hi ha d’altres. Els mateixos jugadors amb el seu estat anímic creat
per múltiples raons i no necessàriament esportives. Ambients, per exemple, de
persecucions judicials contra jugadors importants. Davant dels fets viscuts a
llarg de la lliga amb la doble bara de medir, es pot pensar tot. I no ho
descarto. Una altra mà pot venir de la manipulació de l’ambient polític que es
fa de certes autonomies generant males convivències. Diuen que no s’ha de
barrejar esport i política però la
política espanyola actual aprofita, fent veure que allarga la mà al diàleg,
totes les vies per sembrar marors. I sembrar marors esportives contra equips
catalans és una possibilitat que ha tingut ja realitats clares. I en aquest
capítol nom podem oblidar la premsa oral i escrita. És una altra mà del dau.
Quina és la gran lliçó del partit darrer Madrid-Barça? Que la victòria final
d’un dels dos està sub judicie, i el judice és la sort que per bé o per mal
existeixen massa mans per decantar-la. I una lliçó molt important, que en les
grans festes culturals Catalunya sempre hi és i és capdavantera.
dimarts, 18 d’abril del 2017
Amb la Constitució a la mà ningú em pot obligar parlar castellà
Article 3.
1.-El castellà és la
llengua espanyola oficial de l’estat. Tots els espanyols tenen el deure de
conèixer-la i el dret d’usar-la.
2.-Les altres llengües
espanyoles seran també oficials en les respectives comunitats autònomes d’acord
amb els seus estatuts.
3.-La riquesa de les
diferents modalitats liunguístiques d’Espanya és un patrimoni cultural que serà
objecte d’especial respecte i protecció.
Conèixer i parlar idiomes que no són els propis és una
riquesa cultural innegable i que tots els catalans no nomès ho reconeixem sinò
que en parlem. Vaig aprendre el castellà per immersió i n’esticc orgullós.
Òbviament que amb la lectura i la pràctica l’he millorat i enriquit
culturalment. No tinc cap necessitat d’agraïr-ho a la Constitució. Alló que sí
li agraeixo, que no m’obligui a emprar-lo. Prefereixo més emprar-lo amb
llibertat. I la llei de les lleis, la Constitució, em diu que és un dret, no un
deure. Conseqüentment amb la Constitució a la mà puc contestar en català arreu,
fins i tot als jutjats. Però no nomès de paraula sinò també per escrit. I si la
Constitució és la llei voluntat dels ciutadans, cap altra llei la pot
contradir. I si repassem els fets trobarem que qui imcompleix més aquest punt
de la Constitució són els estaments estatals i d’una manera especial la
policia. Contestar a un policia i a un jutge i a un governant en català és un
dret constitucional quan ens diu que l’us del castellà no és un deure. Per
altra banda el castellà no és la única llengua espanyola i quan un policia em
diu que li parli en espanyol està
faltant a la Constitució. Massa vegades s’ha multat per aquest motiu i dissortadament
ho fan desobeïnt la llei de lleis.
Si en la meva autonomia el català és també oficial, qué
m’obliga a contestaar en castellà? És el meu interrogador qui ha de dirigir-se
a mi en català i si no en sap, que per deure hauria de conèixer, als menys ser
respectuós i amb humilitat demanar-ne la traducció. Si com reconeix el punt tercer
de l’article l’existència de diferents modalitats linguïstiques és una riquesa
que es mereix un especial respecte i protección, que es compleixi aquest punt
quan a Catalunya un jutge i un policia m’interroga. Em pot demanar que per educació
li par-li en castellà, però amb educació i no enmanillar i portar a comissaria
com ha succeït manta vegades. La llei està al servei dels ciutadans i els
governants i els seus assistents ho han de tenir en compte. Són ells els
serviddors de la llei, no els ciutadans.
La Constitució té molts cops amagats, que cal conèixer. Saber
llegir no vol dir interpretar. Jo em penso que en sé de llegir, però a lo
millor… encara se me’n pot ensenyar.
dilluns, 17 d’abril del 2017
Valors i contravalors de l’esport
Vivim una etapa de la història en la que una de les constants
és queixar-se de la pèrdua de valors. Personalment penso que el problema rau en
la deshumanització del ser humà. La valoració s’ha centrat en la dita
castellana “tanto vales, tanto tienes” perjudicant notablement la vida
passional. Dissortadament a la passió se la manipula contemplant
prioritàriament la incidència material del desig corporal. Dóna la impressió
que la història de la humanitat ha perdut el nord. Per sort la natura actúa i
desperta la ment. De la valoració del mal porta a la necessitat del reciclatge
i d’un treball per entendre quins són els valors que la humanitat del segle XXI
ha d’integrar en la seva imatge. Hi ha un valor que no és perd mai perquè és
imprescindible: el ser humà. La persona per ella mateixa és el gran valor de la
història. Per una raó molt senzilla: és el subjecte i objectiu dels seus actes.
Pensa i el pensament millora la seva imatge. Treballa i el fruit del treball
repercuteix en la seva subsistència. Es relaciona i el contacte amb els altres
crea convivència.
L’esport és una activitat humana fàcil de comprovar com
incideix en el seu desenvolupament. La pràctica esportiva urgeix unes qualitats
que sense elles no és possible gaudir-ne però a la vegada fer esport col·labora
en la formació integral del ser humà. Desenvolupa la intel·ligència, regula la
passió i aporta salut. La pèrdua de valors es manifesta en la manipulació de
l’esportista en benefici dels seus egoïmes personals. La guerra dels
contravalors. I dissortadament l’exèrcit dels contravalors és molt poderós, té
l’arma atómica del diner. El contravalor no és el diner sinò la manipulació que
l’ésser humà en fa. A l’hora de parlar dels valors de l’esport se citen
qualitats, com la solidaritat, la companyonia, el respecte, l’amistat,
qualitats que massa sovint fluixeigen per culpa dels diners. En l’esport, sobre
tot en el futbol, es produeix la circumstància que s’exigeix el màxim rendiment a tots els jugadors malgrat
les diferències de sous siguin sovint astronòmiques. No cal donar noms. Les
diferències han de ser equitatives i l’equitat és enemiga de les injustícies.
Aquest detall, malgrat es digui el contrari, mossega el subconscient amb els
coherents efectes en el rendiment. I es produeix una injusticia que no es té
per tal: s’obliga al jugador a sobreposar-se al seu estat psíquic. No tothom ho
aconsegueix. En aquest aspecte també existeix el geni i és aquest geni el que
sovint salva a l’altre geni fenòmen. I aquest valor no es contempla i sovint ni
es coneix. Dissortadament la guerra entre valors i contravalors és un
espantall, que en futbol té el seu advocat, el gol. El gol ho justifica tot.
Una pregunta, a qui es dóna el mèrit del gol? És una reflexió per no oblidar.
Fer un gol quan el company te’l posa a l’abast no és una genialitat. Fer gol no
és un valor és un deure que sense valors és molt difícil de complir. Amb la
máxima humilitat, l’enfrontament valors contravalors pot esdevenir un exercici
positiu favorable a la convivència esportiva i ciutadana.
dilluns, 27 de març del 2017
Ser o no ser en l’esport
Guanyar o perdre un partit és accidental, particularment quan
els dos equips militen en la mateixa categoria i, més encara, en l’èlite. Que
el BM Granollers perdès a casa contra l’equip de primera categoria alemany no
em desmereix gens la qualitat de l’equip granollerí. Que la diferència sigui
curta o àmplia hi juguen moltes circumstàncies que condicionen el bon joc i la
qualitat dels jugadors. És inquestionable que les diferències hi són i que
marquen. Són les físiques i les tècniques que, a vegades, no reben el suport
degut de les psíquiques. Alló veritablement important és ser-hi i el Granollers
des de la seva fundació hi és. No negarè que l’actual no és la gran etapa dels
anys cinquanta i seixanta del segle passat, però les circumstàncies han canviat
i força i malgrat tot el BM Granollers hi és. I aquest mèrit té molt de valor,
i no em canso d’afirmar que és el seu millor guardó. No és una copa però és
capítol important de la història. La presència del BM Granollers en el grup
europeu revela garantía de futur perquè es treballa bé i com cal amb projecció
de ser gran. Penso, i n’estic convençut, que el club granollerí, encara, hi té
molt a dir i a aportar a l’esport de l’handbol. No oblidem, que el capítol de
les relacions internacionals de l’equip vallesà, pesa molt en la història de l’handbol
nacional. Ningú li pot negar que fou un històric i encara ho és en la projecció
internacional de l’handbol de la pell de brau, encara que avui no es recordi i
el Granollers actuà en el camp del coneixement, en el camp d’una filosofia pròpia
i en la pràctica. Més de setanta anys d’història ho avalen. En la competició
europea en la que milita, quin paper hi desenvoluparà? Arribarà als quarts de
final? Personalment penso que sí. Però si per alguna raó es quedès en el camí,
el mèrit hi és, la qualitat gran, força i present, i la història continua. El
primer equip del BM Granollers empeny i és recolzat. Empeny la extraordinària
pedrera i la pedrera el recolza. I aquest exercici mutu és una condició molt
interessant per la continuitat de ser un dels grans i estar en les grans
competicions. I en aquesta situació, sovint, una derrota esdevè el leimotiv
necessari per superar-se. I jo hi crec. Hi crec perquè, penso que conec la
filofia del club, perquè he gaudit de vivències molt emotives de l’esport
granollerí de l’handbol i malgrat per circumstàncies personals no poder visionar
directament els partits dels equips del BM Granollers, la meva absència esdevé
una companya virtual que hi aporta el seu petit gra de sorra. No perdo la fe en
l’equip i espero confiat gaudir del bon hanbol que el Granollers jugarà en els
partits de quarts de final de la seva competició europea.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)